![]() |
"Szocpolos" lakások Idegenfalváról |
Idegennek lenni nyaralás esetén jó dolog, amikor mindenki tudja a másikról, hogy honnan jön, s hová megy vissza, az érdekeset, a különlegeset, a mást keresik egymásban a véletlen találkozás alkalmával. Ráadásul csak a személy idegen, maga a cselekvés ismerős, hiszen nyaralók jönnek, mennek, a változatosság varázsa mindenki számára lenyűgöző lehet.
Az alkalmazkodás nem csupán pszichés kényszer, hanem akár létkérdés is lehet: munkához, javakhoz jutás feltétele. A polgárosodás útján a társadalmi mobilitás egyik leggyakoribb iránya a falvakból az iparosodó városokba költözés volt, mely egy teljesen más alkalmazkodást kívánt. A viszonylag zárt, biztonságos közegben kevesebb inger érte az embereket, ám a mindehhez képest gazdag ingerkörnyezetet kínáló városokban egy teljesen más ritmust kellett fölvenni. Gyakran – amikor országot is váltottak, vagy egy kisebbség kerül a többségi társadalomba – mindehhez még nyelvcserére is szükség volt. Tehát a fejlődés, a mobilitás, az előrelépés egyik leginkább járható útját a teljes alkalmazkodás, az asszimiláció jelentette. Hasonló játszódik le a trianoni határokkal elszakított magyarság köreiben, igaz más okokból kiindulva. Itt nem önállóan választott, hanem kényszerű útról beszélhetünk. A társadalmi státuszváltáshoz elsősorban az oktatáson keresztül vezet az út. Jó iskolák pedig a többségi társadalom nyelvén érhetőek el elsősorban. Tehát aki előre szeretne jutni, vagyis azt szeretné, hogy a gyermeke jól boldoguljon szülőföldjén, nem anyanyelvi iskolában tanul, vagy taníttatja a gyerekét. Mindez akár alapfoktól, de középszinten egyre inkább, felsőfokon pedig szinte kizárólag megtörténik. Lazulnak az otthoni kötelékek, s talán nem is érzékelhető az a határ, amikor valaki már nem szülei kultúráját, nyelvét tekinti alapvetőnek. Az asszimiláció a fejlődés, a boldogulás, az előrejutás, útja. Kérdés, hogy mennyire beszélhetünk az asszimilálódó ember, kiscsoport esetében egyfajta köztes állapotról, amikor egyik kultúrába még nem, de a másikba már nem találja száz százalékig a helyét. Afféle „lebegő” állapot lehet, mint ahogyan az első generációs értelmiségiekről beszéltünk úgy húsz évvel ezelőtt.
A cigány, a szegény, a nincstelen a társadalom perifériájára szorul. Aki nyelvi, kulturális, különbségeket mutat, a többségi társadalom számára idegen. Életesélyeiket az asszimiláció javíthatná, ez azonban lassú és nehéz folyamat. Ugyanis - főként a cigányok - többségében elkülönülten élnek a többségi társadalom tagjaitól, falvak szélén telepekben, városokban gyakran gettókban. Ráadásul az elmúlt évtizedekben leszakadó, gyakorlatilag teljesen elcigányosodó aprófalvakban. Számukra az asszimilációt nehezíti az előítélet is.
A társadalom peremén élők kapcsolati hálóját elsősorban a magukhoz hasonlóan élők alkotják, hiszen az iskolai szegregációnak „köszönhetően” a többségi társadalom tagjai, mindazok, akik csak tehetik, megpróbálják megkeresni a jobb iskolákat, ahol gyermekeik számára az oktatás feltételei több esélyt nyújtanak a felemelkedésre, a jobb középiskolákba való bekerülésre. Az elesettek gyűjtőhelye pedig a rosszul felszerelt, gyakran még a mai napig is szakképzetlen vagy a speciális feladatra nem felkészült pedagógusokkal működő iskolák, ahol az egyre kevesebb tanulóból adódóan az állami támogatás („fejkvóta”) is egyre kevesebb.
A szakadék mélyül, és az idegenség is tartós állapot marad.
A többségi társadalomhoz kötődés főként formális szálakon – óvónő, pedagógus, önkormányzati előadó, szociális munkás, szociológus – szövődik. Ezek a személyek jelennek meg az úgynevezett „találkozási pontokon”. Ma még szinte egyedül csak az ő jóindulatukon, szakértelmükön, belátásukon múlik, hogy mennyire erősek ezek a szálak: megtartanak, vagy végleg elszakadnak.
A szakadék mélyül, és az idegenség is tartós állapot marad.
A többségi társadalomhoz kötődés főként formális szálakon – óvónő, pedagógus, önkormányzati előadó, szociális munkás, szociológus – szövődik. Ezek a személyek jelennek meg az úgynevezett „találkozási pontokon”. Ma még szinte egyedül csak az ő jóindulatukon, szakértelmükön, belátásukon múlik, hogy mennyire erősek ezek a szálak: megtartanak, vagy végleg elszakadnak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése