![]() |
Az arcára van írva... |
A résztvevő megfigyelés mellett az élettörténeti módszer is bevethető a migráció kutatásában.
„Napjaink élettörténetei mitikus elemekkel átszőtt posztmodern termékek, amelyek ellenállnak a modernitást szimbolizáló racionális technikáknak. Nehezen rendszerezhetők, immunisak a lényegkereső szintetizáló tudományos racionalitás próbálkozásaival szemben:” (Becskeházi, 1991)
„Napjaink élettörténetei mitikus elemekkel átszőtt posztmodern termékek, amelyek ellenállnak a modernitást szimbolizáló racionális technikáknak. Nehezen rendszerezhetők, immunisak a lényegkereső szintetizáló tudományos racionalitás próbálkozásaival szemben:” (Becskeházi, 1991)
Mint cseppben a tenger: az egyén életében úgy sejlik föl a
múlt, a történelem, a társadalom szövete és a kultúra. Olyan egymásra hatásról
van szó, amelynek folyamatában teljesen összemosódnak a határok. Nem tudni
pontosan, mit „vesz” ki az egyén a társadalom tudásbázisából, milyen kulturális
hatások milyen változásokat okoznak életében, mint ahogy azt sem lehet igazán
tetten érni, hogy az egyén mikor és mit tesz hozzá saját létével, tetteivel az
egészhez.
Igaz, a történelem
sosem egyének életének és sorsának összessége, mégis, az egyéni sorsok,
életutak megismerése nem csupán az adott személyhez vihetnek közelebb, hanem az
általa megélt kort is jobban átláthatjuk. Sőt, nem csupán az általa, hanem
elődei által képviselt évtizedek is – megőrzött és továbbvitt családi
legendáriumok, elbeszélések, adomák megismerésével – életszerűbben
térképezhetőek föl, mintha csak történelemkönyvek és hivatalos dokumentumok
lapjaiból szereznénk ismereteinket.
Pataki Ferenc Ericsonra utalva mondja, hogy szoros a
kapcsolat az egyéni élettörténet és a történelem, illetve a személyes múlt,
jelen és jövő közt. (Pataki, 2001., 228. o.) Hiszen a megélt történelem ad
keretet az egyén életútjának, az idő pedig megjelenik egy-egy eseménybe
sűrítve, melynek köszönhetően újra és újra átélhető akár egy történeten
keresztül egy egész évszázad is.
Az egyik számomra nagyon kedves könyv – Ajtmatov, Az
évszázadnál hosszabb ez a nap – főszereplője játszik így az idővel.
Gyakorlatilag egyetlen elmesélt napja alatt egy egész nép múltját, mítoszait,
legendáriumát, fontos történéseit ismerhetjük meg. S bár ez irodalom, de az
élettörténet elmesélése, hasonlíthat az irodalmi kategóriákra. Hiszen, mint Pataki is írja, az élettörténet
elmesélése lehet krónikaszerű, epizodikus, amikor olyan, mintha egy
novellafüzér volna, illetve élettörténeti, önéletrajzi esszé, amikor az
eseménymesélés egyes kulcsélmények köré szerveződik. (Pataki, 2001. 336. o.)
Az élettörténetek feljegyzésekből, dokumentumokból,
szociális hivatalok esettanulmányaiból, levelekből, önéletrajzokból, leírt és
szóban készített interjúkból, személyes naplókból ismerhetők meg. (Róbert Péter)
Az etnológia mellett a nyolcvanas évektől a szociálpszichológia
is él az élettörténeti módszerrel, melynek előfutárát a pszichológia többek
között Meadben, s a szimbolikus interakcionizmus hagyományaiban, Ericson
biográfiai elemzéseiben lelte meg. (Pataki, 2001, 310)
Az élettörténet különböző formákban elmondott és lejegyzett
történet. (Tengelyi, 1998. 15. o) Az elbeszélő saját életfolyamatát egységes
egészként, folyamatként érzékeli, bár annak elmesélésében egyáltalán nem
biztos, hogy az időbeliség a legfontosabb szerkesztőelv. Többek között azért
is, mert az élete során feltehetően több olyan hangsúlyos esemény, őt
érzelmileg is erőteljesen befolyásoló fordulat, történés zajlott, amelyek
megbolygatják az eredeti időrendet.
Martin Kohli szerint az egyén számára a saját időben
bontakozik ki a társadalmi struktúra feltételrendszere és struktúrája.
A társadalmi idő három nagy szakaszra osztott:
gyermek/ifjúkorra, amely egy előkészületi fázis, „aktív” felnőttkorra, amikor
kereső tevékenység zajlik, illetve időskorra, azaz a nyugalmi fázisra. A
társadalom szempontjából az egyéni idő a ranglétra és a karrier kérdésköre
által strukturált. (Kohli, 1990. 176. o.)
Míg a premodern társadalmi életformában az élet egy helyen,
egységes szempontok szerint és kislétszámú együttlakó szeme láttára zajlott
(Kohli, 1990. 186. o.), egyfajta állandóság, illetve a helyi világhoz
tartozással, addig a modern életmódban a társadalmi hovatartozás statikus
folyamatának helyébe az élethosszig tartó folyamatok dinamikája kerül. Az egyén
a releváns társadalmi egység. Az életút az egyéni cselekvés rendszerének
lényeges intézményévé vált, a kenyérkereső munka rendszere köré szerveződik.
(Kohli, 1990, 212. o.)
Az elmesélt élettörténet maga az ember. Az értelmező és
folyton újraértelmező elme úgy rendezi át az eseményeket, ahogy az éppen
aktuális helyzete megkívánja. Ez lehet tudatos változtatás (például egy munka
elnyerése érdekében átírt önéletrajz, igaz, Pataki szerint a CV nem
élettörténet, hanem az élet emlékezete (Pataki, 2001. 320. o.)), de lehet
emocionális hatások által átszervezett (például politikai rendszerváltozás,
melyre Kelet-Közép-Európában igen sok példát láthattunk a közelmúltban, de akár
napjainkban is.)
Az egyéni élettörténetet éles történések szabdalják,
újraértelmez, új jelentéshangsúlyok jelennek meg, újra rekonstruálja, új
viszonyokhoz alkalmazza a mesélő korábbi életútját. (Pataki, 2001. 227. o.)
Az elbeszélő történetek sorát meséli, melyek közül aktuálisan
rangsorol, hozzátesz, elhagy, tehát dinamizálja és folyamatosan újraértékeli
azokat.
Becskeházi Attila szerint az autobiográfia egy retrospektív
elrendezés, mely egymásba fordítja az időt és a teret. (Így jelenhet meg
egyetlen „cseppben a tenger”.) A megismételhetetlen múlt az emlékezet és a
nyelv segítségével az „élettörténet mese” során újraélhető. (Becskeházi, 1991)
Újraélhető és többszörösen újra át is élt. Mindig egy kicsit másként, mindig
éppen mást a középpontba állítva. Egyes mozzanatokat mellőzve, esetleg el is
felejtve, a korábbi fontos képeket nagyobbak helyettesítik és homályosítják el.
Mert az ember nem szavakból, hanem képekből, szimbólumokból sző mesét. Ezek
jelentéstartalma is változik, alakul.
Az emlékezet nem passzív lenyomatokat őriz, hanem értelmez,
szerkeszt, újraír. A kiemelt fontosságú események tagolják, éppen azért, hogy
az aktuális én-képpel és az önértékeléssel összhangban legyen az élettörténet.
(Pataki, 2001. 232. o.)
Nagyon fontos kérdés az élettörténet és az identitás
összefüggése.
A narratív identitás elméletének két fő állítása szerint
1. „személyes azonosságunk – helyesebben önazonosságunk és
élettörténetünk egységben áll,
2 élettörténetünk egysége ugyanolyan jellegű, mint az
elbeszélt történetek egysége.” (Tengelyi, 1998. 16.o.)
A pszichoszociális identitás az egyén személyes
koherenciájától, a csoportjába való szerepintegrációjától, illetve az
élettörténetétől és a „történelmi pillanattól” függ. (Pataki, 2001. 227. o.)
Mivel az élettörténet maga az ember, ezért nagyon fontos, hogy az adott
pillanatban önmagáról látott/hitt képnek megfeleljen. Ezért is alakul át, ezért
nem lehet sosem befejezett, lezárt. Ráadásul nem csupán az egyénnek, hanem a
különböző csoportoknak is lehet saját élettörténete. Amelynek szintén meg kell
felelnie a kor „kihívásainak”. Így tehát egy olyan dinamikusan szerveződő
élettörténet-összehangolásnak is tanúi lehetünk, amelynek során az egyén, több
csoport tagjaként alkalmazkodik a csoport történetéhez is.
Róbert Péter szerint az élettörténet többféle válfaját
ismerhetjük:
A komplett élettörténet a személy teljes életét felöleli. A
tematikus változat általában egy szűkebb, konkrétabb területre, életszakaszra
irányul. A szerkesztett élettörténet alapját pedig akár az előző kettő valamelyike
adhatja, de ebben az esetben a kutatói kommentálás és interpretálás a végső
műben nagyobb szerephez jut.
Ha a személy saját interpretációjaként jelennek meg az
események életének tapasztalatairól, akkor beszélünk önéletrajzról, a személy
azonnali feljegyzései naplóként maradnak az utókorra. Szintén fontos dokumentum
a többségében személyes jellegű, a szerző és címzett viszonyának ismeretét sem
mellőzhető levél. (Róbert, 239. o)
Róbert Péter szerint az élettörténet elemzése többféle módon
valósulhat meg.
A konstruktív módszer lényege, hogy áttanulmányozza a
személyes dokumentumokat, és valamilyen általános szociológiai elmélet
segítségével azoknak bizonyos interpretációit adja.
Az exemplifikáció módszer az előző egy válfaja, amikor a
személyes dokumentumokkal bizonyos, nem kritikailag kipróbált téziseket
illusztrálunk.
A tartalomelemzés során akár a személyes dokumentumok, akár
tömegkommunikációs tartalmak elemzésre kerülhetnek.
Statisztikai feldolgozásról beszélünk, amikor
összefüggéseket mérünk nagy számban.
A tipológiai elemzés lényege pedig a kategorizálás,
osztályozás. (Róbert, 1982. 243. o.)
Felhasznált irodalom:
Becskeházi Attila
1991 Valóságelépítés
az élettörténetekben. Valóság (7) 65-73. o.
Erikson, H. Erik
1991 Identitásválság önéletrajzi vetületben. In: A fiatal Luther és más írások. Gondolat Kiadó. Budapest
Kohli, Martin
1990 Társadalmi idő
és egyéni idő. Az életút a modern társadalom szerkezetváltozásában. In: Időben
élni. Válogatta Gellériné Lázár Mária. Akadémia Kiadó. Budapest. 225-309. o.
Pataki Ferenc
2001 Élettörténet és
identitás. Új törekvések az én-pszichológiában. In: Pataki Élettörténet és identitás.
Osiris Kiadó. Budapest
2001 Az önéletírás
„dramaturgiája”: az élettörténeti forgatókönyvek. In: Pataki Élettörténet és identitás.
Osiris Kiadó. Budapest. 309-360. o.
Róbert Péter
1982 Az
élettörténeti módszer – szakirodalmi áttekintés, alkalmazási lehetőségek.
Szociológia (2). 233-247
Tengelyi László
1998 Élettörténet és
sorsesemény. Atlantisz Kiadó. Budapest
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése