Ideális családmodell - ez az, ami egyre ritkább |
Tizennégy éves. Kerekfejű, molett, vidám fiú. Folyamatosan,
de szűk szókinccsel és nagyon hibásan beszél németül. A tőle kapott információk
ezért egyelőre óvatosan kezelendőek. Azerbajdzsánból érkezett 2012
szeptemberében Berlinbe. Anyja már évek óta a német fővárosban dolgozik:
idősápoló. Édesapja, aki hajóskapitány volt, két éve halt meg. Jasif – nevezzük
így – Bakuban élt. Anyja elköltözése után felnőtt, családos bátyja és nagyapja
vigyázott rá. Jasif eleinte azt mondta, csak jövő nyáron, azaz 2014-ben utazik
haza látogatóba. Később aztán annyira elhatalmasodott rajta a honvágy, hogy –
állítólag – anyja vett neki egy retúr repülőjegyet Bakuba. Azt mondta a
gyereknek, hogy kap egy választási lehetőséget: ha hazamegy a nyári szünetben,
utána visszajöhet Berlinbe. Ha úgy dönt, hogy otthon marad, eltépheti a
visszafelé szóló jegyet. A gyerek legutolsó találkozásunkkor azt mondta, otthon
marad.
Jasif csoportban kezelhetetlen, egyszerűen nem érzi a határokat.
Egyetlen vezérelve: „Spaß haben”, ami nála körülbelül annyit jelent, hogy
mindenáron jól akarja érezni magát. Mindegy milyen áron. A társait piszkálja,
idegesíti, s ha kiborította őket, akkor is csak nevet. Szóval és tettekkel is
bosszantja a többieket. Az iskola, ahol ezelőtt tanult, tekintélyelvű volt. A
tanárok verték a gyerekeket. Kiszabadulva ebből a légkörből teljesen érthető,
hogy az ötvenkilós, vékony, engedékeny tanárnőt nem tekinti megfelelő
partnernek. Az erőhöz és – Baku utcáin erőszakhoz – szokott fiú nem ért a szép
szóból. Nem tanulta meg. Apjáról fura, érthetetlen történeteket mesél,
valószínűleg tiltott áruval kereskedett, csempészhetett. Állítólag a hideg
víztől betegedett meg és ebbe halt bele, de ezt csak sejteni lehet Jasif elmeséléséből
és mutogatásából. A fiú – bevallása szerint tízéves kora óta - dohányzik.
Megrázó látni, ahogy a tanítás végén, kilépve az épületből azonnal rágyújt. Mint
kiderült, körülbelül ugyanakkor kezdett el alkoholt is fogyasztani. Amikor
kérdeztem és mutattam, neki, hogy ugye csak egy keveset, nevetett. Nem, nem, születésnapi bulikon vizespohárral
itta a vodkát. Anyja, ugye, Berlinben dolgozott, ő pedig, Bakuban, nagyjából
azt csinált, amit akart.
Jasif gyakran hiányzik az iskolából. Születési traumával magyarázza, hogy
gyakran fáj a feje, ezért nem jön iskolába. Ezek a „fejfájások” azonban érdekes
összefüggésben vannak a hajnalig tartó számítógépes játékkal. Van, amikor
hajnal háromig játszik, agresszív, lövöldözős játékokat. Utána persze, hogy nem
tud időben fölkelni. Amikor mindezekre fény derült, az
egyik nap, elindultam hozzájuk, hogy utána nézzek, már megint mitől "fáj a feje".
Vicces volt, ahogy az U-Bahn aluljáróból fölérve éppen belebotlottam. Szemmel láthatóan
teljesen egészségesen biciklizett céltalanul. Akkor megbeszéltük, hogy ezentúl
minden nap időben ott lesz az iskolában, máskülönben én jövök érte. Utána
tényleg járt is rendesen, de mindez a tanévzáró előtt két héttel történt,
szóval nem volt nehéz betartania az ígéretét.
Amikor Jasiffal először találkoztam, éppen hosszú –
kivételesen tényleges- betegség után jött iskolába, és nagyon sok
bepótolnivalója volt. A tanárnő megkért, hogy vigyem magammal és tanuljunk
együtt, mert így legalább ő is tud tanítani. Jasif először nem akart velem
jönni, de végül beadta a derekát. Sokat beszélgettünk, megtanítottam malmozni,
mielőtt a munkának fogtunk volna. A játékot imádta, és annak is örült, hogy
végre nyugodtan, békében tanulhat. Utána már maga kérte, hadd jöjjön velem. De
hamar megunta az egyedüllétet, mindig társat szeretett volna maga mellé. Mert,
ugye úgy jobban lehet „Spaß haben”. Van egy tizenhárom éves román fiú, akivel
ki nem állják egymást. Mindkettő élesen tiltakozik, hogy együtt nem jönnek,
csak másokkal. Aztán egyszer leültek együtt malmozni, és láss csodát – nem,
barátok nem lettek, ez túl szép volna – de három menetet is teljes békességben
lejátszottak. A játék csodákra képes ezeknél a gyerekeknél. Miközben játszanak,
valóban gyerekek lehetnek, nem kell a nagyokat utánozniuk, bepótolhatnak valamit abból, ami kimaradt az életükből. Közben
megismerkednek a szabályokkal, az együttműködés lehetőségeivel, megtanulják
elismerni a másik győzelmét és átérzik a siker örömét.
Nem tudom, látom-e még valaha Jasifot, attól tartok, Bakuban
marad. De ha visszajön, sakkozni is megtanítom.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése