Jasif rendszeresen biciklivel járt
iskolába. De nem csak ő pattant nyeregbe, hacsak tehette, Berlin a kerékpárosok
városa.
![]() |
Hol van már a tavalyi ősz? |
Mini emberek mini kerékpárokon, még
kisebbek a bicikli hátuljára szerelt gyerekülésekben, a legapróbbak pedig a
bringákhoz rögzített kiskocsikban. A nagyok nyeregben vannak, onnan irányítják
a csipet-csapatot. Egész Berlin mozgásban van, a kisbabáktól a nagypapákig és
persze - mamákig. Vidáman nézelődő egykék, egymással pörlekedő testvérek vagy
éppen fülsüketítően bömbölő kis méregzsákok suhannak az utakon bevackolódva a
kifejezetten nekik kitalált, biztonságos hordozóeszközökben, miközben a felnőtt
korosztály bevásárolni, dolgozni, bulizni vagy ki tudja, éppen hová teker. A
német főváros maximálisan biciklibarát. Minden megállóban, az összes bolt és
hivatal előtt kerékpártárolók várják a környezetbarát módon közlekedőket.
Reggel a kisebb gyerekekkel szüleik együtt bringáznak az óvodáig, iskoláig. A
nagyobbak már egyedül kerekeznek a suliba, a teljes várost behálózó, jól
kiépített bicikliutakon. Itt mindenki figyel mindenkire: az autós tudja, hogy
bármikor elévághat egy biciklis, ezért a tarkóján is van szeme, nem hagyatkozik
kizárólag a tükrökre. Mivel a bicikliutak egy részét a járdákon jelölték ki, a
kerekező élete merő interakció: folyamatosan csilingel a kormányra szerelt
csöngettyűn szabad haladást kérve, illetve helyükre utasítva a rossz útra
tévedőket. De a gyalogosoknak is észen kell lenniük, nehogy egy arra suhanó
járgány elé andalogjanak. Egy kétkerekű nagyot tud ütni, de a nyeregben ülőkre
is hat a gravitáció. Aki zúgott már el biciklivel, pontosan tudja, hogy az
anyaföld csak a versekben lágy és védelmező, a valóságban igen fájdalmas lehet a
találkozás vele. Hogy egy esés, következzék be bármilyen okból, végzetes is
lehet, azt az utak szélére mementóul kiállított fehérre festett biciklik
tanúsítják. Aki látott már ilyen civil emlékművet, biztosan még jobban figyel.
Berlinben a bicikli nem
státusszimbólum, hanem mindennapi közlekedési eszköz: lehet régi, sőt kopott,
minden luxust nélkülöző, senkit nem néznek le érte. Mindenki ugyanazért
használja: olcsón megvásárolható, gazdaságosan üzemeltethető és egészséges. Biciklit
használni közös érdek és közös nevező. Függetlenséget biztosít, ráadásul csökkenti
az amúgy kitűnően megszervezett tömegközlekedésen a nyomást. Még akkor is, ha
egy-egy fáradt vagy túl hosszú utat bejáró drótszamaras igénybe veszi a közösségi
járműveket. Az S-Bahnra, U-Bahnra, villamosra vagy buszra biciklivel pont olyan
könnyű fölszállni, mint baba- vagy éppen kerekeskocsival. Liftek és rámpák, sőt, ha kell, a sofőrök
segítik a rászorulókat. A szabadság egyik fokmérője, hogy mindenki bármikor,
bárhová eljuthat-e biztonságban: két- vagy négykeréken, egyedül vagy gyerekekkel,
legyen akár mozgásképtelen, akár túlmozgásos csemetékkel küzdő nagycsaládos. Berlinben
ez nem kérdés, nyüzsög, mozog, teker az egész város.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése